FANDOM

American Horror Story — amerykański serial z gatunków dramat i horror nadawany przez stację FX od 5 października 2011 roku. W Polsce nadawany na kanale Fox Polska od 12 listopada 2011 roku.

Serial został dobrze odebrany przez krytyków telewizyjnych, chwalących jego przerażającą naturę, nieprzewidywalność i oryginalność. American Horror Story otrzymało szereg nominacji, w tym do Złotych Globów za „najlepszy serial telewizyjny”.

Każda seria AHS, posiadająca własny podtytuł, stanowi zamkniętą i kompletną opowieść. Seria pierwsza, w późniejszym czasie opatrzona podtytułem Murder House, opowiada o nawiedzonym domu, druga Asylum o pacjentach i personelu szpitala psychiatrycznego, trzecia Sabat[1] o czarownicach, czwarta Freak Show[2] o trupie cyrkowej, a piąta Hotel o serii morderstw w L.A., które mają związek z tajemniczym hotelem.

FabułaEdytuj

Seria 1: Murder House (2011)Edytuj

Fabuła toczy się w 2011 roku i skupia się wokół rodziny Harmonów: psychiatry Bena (Dylan McDermott), jego żony Vivien (Connie Britton) oraz ich nastoletniej córki Violet (Taissa Farmiga). Rodzina przeprowadza się z Bostonu do Los Angeles, aby ułożyć sobie życie na nowo po poronieniu Vivien i zdradzie Bena. Harmonowie przeprowadzają się do starej, odrestaurowanej posiadłości. Wkrótce poznają swoich sąsiadów, a także byłych właścicieli rezydencji – Langdonów: Constance (Jessica Lange), jej dzieci: Tate'a (Evan Peters) oraz Adelaidę „Addie” (Jamie Brewer) oraz Larry’ego Harveya (Denis O'Hare). Ben i Vivien starają się odnowić swój związek, podczas gdy Violet walczy z depresją i zaprzyjaźnia się z Tate'em. Langdonsowie zaczynają wpływać na życie Harmonów, którzy z czasem odkrywają, że ich posiadłość jest nawiedzona przez duchy wszystkich osób, które kiedykolwiek w niej zmarły bądź zostały zamordowane.

Seria 2: Asylum (2012-2013)Edytuj

Historia ma miejsce w roku 1964 i skupia się wokół szpitala psychiatrycznego Briarcliff w Massachusetts. Seria przedstawia wydarzenia dotyczące pacjentów, lekarzy oraz sióstr zakonnych, które prowadzą placówkę. Zakład prowadzą surowa siostra Jude (Jessica Lange), jej protegowana, siostra Mary Eunice (Lily Rabe) oraz jego założyciel - prałat Timothy Howard (Joseph Fiennes). Lekarze leczący pacjentów to psychiatra dr Oliver Thredson (Zachary Quinto) oraz sadystyczny naukowiec, dr Arthur Arden (James Cromwell). Pacjentami są: siłą uwięziona lesbijka i dziennikarka, Lana Winters (Sarah Paulson), niesłusznie oskarżony o serię morderstw Kit Walker (Evan Peters) oraz rzekoma morderczyni Grace Bertrand (Lizzie Brocheré). Osoby przebywające w Briarcliff są poddawane działalności nadprzyrodzonych mocy, wpływom demona oraz porwaniom, za które odpowiedzialne są siły pozaziemskie.

Seria 3: Sabat (2013-2014)Edytuj

Fabuła ma miejsce w roku 2013 i opowiada o potomkiniach czarownic, które przeżyły procesy w Salem. Wiedźmom grozi zagłada. Młode czarownice, które dopiero odkrywają swoje moce, zostają wysłane do Nowego Orleanu, gdzie znajduje się bezpieczna dla nich szkoła. Wkrótce, do zakonu powraca długo nieobecna wielebna oraz niezwykle potężna czarownica, Fiona Goode (Jessica Lange). Chce ona zapewnić zakonowi bezpieczeństwo, ale również zamierza wypełnić własne, ukryte cele. W szkole uczy córka Fiony, Cordelia (Sarah Paulson). Wśród nowo przybyłych, młodych czarownic, znajdują się m.in. Zoe Benson (Taissa Farmiga) oraz Madison Montgomery (Emma Roberts). Wydarzenia skupiają się również wokół odwiecznej wojny pomiędzy czarownicami z Salem oraz czarnoskórą królową Voodoo, Marie Laveau (Angela Bassett). Przeplata się również wątek rasistki i seryjnej morderczyni, Marie Delphine LaLaurie (Kathy Bates). Pojawiają się także retrospekcje sięgające lat 70 XX wieku oraz lat 30 XIX wieku.

Seria 4: Freak Show (2014-2015)Edytuj

Historia ma miejsce w roku 1952 w dosyć spokojnym miasteczku Jupiter i opowiada o grupie cyrkowej, która składa się z osób urodzonych z różnymi deformacjami cielesnymi i mających status wyrzutków społeczeństwa i ludzkich dziwolągów. Upiornej trupie przewodzi Elsa Mars (Jessica Lange). Cyrk nie cieszy się już popularnością, ale Elsa wciąż marzy o znalezieniu miejsca dla swoich pracowników, jak i o wielkiej sławie dla siebie samej. Dostrzega szansę na spełnienie swoich marzeń, kiedy do szpitala trafiają siostry syjamskie, Bette i Dot Tattler (Sarah Paulson). Elsa ma nadzieję, że siostry uratują jej upadający cyrk i zyska dzięki temu sławę. Wśród osób z trupy znajdują się m.in. urodzony z syndaktylią, marzący o normalnym życiu, Jimmy Darling (Evan Peters), jego matka, kobieta z brodą i asystentka Elsy, Ethel Darling (Kathy Bates), związany z burzliwą przeszłością Ethel, strongman Dell Toledo (Michael Chiklis) oraz jego żona, posiadająca troje piersi, Desiree Dupree (Angela Bassett). Członkowie upiornej trupy walczą z prześladowaniami z powodu swojego wyglądu.

Seria 5: Hotel (2015-2016) Edytuj

Akcja toczy się w roku 2015 w Los Angeles, wokół nawiedzonego hotelu Cortez, zbudowanego przed wielu laty przez Jamesa Patricka Marcha (Evan Peters), który torturował w nim swoich gości. Właścicielką budynku jest obecnie 111-letnia wampirzyca, hrabina Elizabeth Johnson (Lady Gaga). W hotelu Cortez przeplatają się losy innych wampirów, duchów i zwykłych śmiertelników, m.in. recepcjonistki Iris (Kathy Bates), jej syna i kochanka Elizabeth, Donovana (Matt Bomer), prostytutki Sally (Sarah Paulson), transgenderycznego barmana, Liz Taylor (Denis O'Hare), aktorki i byłej kochanki Elizabeth, Ramony Royale (Angela Bassett), modela Tristana Duffy'ego (Finn Wittrock), projektanta Willa Drake'a (Cheyenne Jackson), a także detektywa Johna Lowe'a (Wes Bentley) i jego żony, Alex (Chloe Sevigny). John zamieszkuje w hotelu, aby znaleźć mordercę, zabijającego osoby łamiące 10 przykazań. Retrospekcje sięgają lat 20 XX wieku, a całość kończy epilog z 2022 roku.

Seria 6: Roanoke (2015-2016) Edytuj

Seria realizowana jest w formie fikcyjnego programu dokumentalnego My Roanoke Nightmare, w którym występują: Matt Miller (André Holland), jego żona Shelby (Lily Rabe) i siostra Lee (Adina Porter). Bohaterowie wspominają swoje wydarzenia, związane z domem w Karolinie Północnej, który Millerowie kupili w 2016 roku, i otaczającym go lasem. Posesja, zbudowana przed wiekami przez Edwarda Philippe'a Motta (Evan Peters), znajduje się na terenie XVI-wiecznej kolonii Roanoke, która (również w rzeczywistości) zaginęła w tajemniczych okolicznościach. Według wydarzeń w serii Tomasin White (Kathy Bates) została wygnana przez resztę osady, w tym własnego syna, Ambrosego (Wes Bentley), po czym oddała swoją duszę wiedźmie Scáthach (Lady Gaga) i zabiła wszystkich mieszkańców kolonii. Współcześnie duchy osadników prześladują tereny Roanoke, nie chcąc pozwolić nikomu tam zamieszkać. Matt (grany w retrospekcjach przez Cubę Goodinga Jr.), Shelby (Sarah Paulson) i towarzysząca im Lee (Angela Bassett) zmagają się z nawiedzonym domem i duchami w lesie, które porywają córkę Lee, Florę (Saniyya Sidney). Bohaterowie poznają doktora Eliasa Cunninghama (Denis O’Hare), który przybliża im historię domu i jego poprzednich mieszkańców, zabitych przez duchy osadników.

Lista odcinkówEdytuj

Sezon Tytuł polski Tytuł oryginalny Odcinki Oryginalna emisja Flag of the United States.svg.png Oryginalna emisja Flag of Poland.svg.png (FOX)
Premiera serii Finał serii Premiera serii Finał serii
1 Murder House Murder House 12 5 października 2011 21 grudnia 2011 12 listopada 2011 28 stycznia 2012
2 Asylum Asylum 13 17 października 2012 23 stycznia 2013 26 października 2012[3] 25 stycznia 2013
3 Sabat Coven 13 9 października 2013 29 stycznia 2014 20 października 2013 9 lutego 2014
4 Freak Show Freak Show 13 8 października 2014 21 stycznia 2015 9 października 2014 22 stycznia 2015
5 Hotel Hotel 12 7 października 2015[4] 13 stycznia 2016 8 października 2015[5] 14 stycznia 2016
6 Roanoke Roanoke 10[6] 14 września 2016[7] 16 listopada 2016 15 września 2016[8] 17 listopada 2016

PrzypisyEdytuj

  1. American Horror Story: Sabat
  2. American Horror Story: Freak Show
  3. Data premiery 2 sezonu "American Horror Story" w Polsce na kanale Fox
  4. „Fargo”, „AHS: Hotel”, „The Bastard Executioner” – daty premier
  5. FOX i FOX Comedy w październiku 2015
  6. 6 sezon AHS będzie krótszy niż poprzednie
  7. Atlanta, Better Things i 6. sezon American Horror Story – daty premiery
  8. http://premierywtv.pl/fox-fox-comedy-we-wrzesniu-2016|praca=premierwtv.pl

Więcej z Fandomu

Losowa wiki